Οι τάσεις του web design για το 2019

Μια ιστοσελίδα που φαίνεται κομψή και μοντέρνα σήμερα θα μπορούσε να φαίνεται ξεπερασμένη σε λίγους μήνες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η γνώση των τάσεων που επικρατούν κάθε φορά στο web design είναι σημαντικός.
 
To 2019 όλα θα σχετίζονται με την εμπειρία των χρηστών: οι τάσεις σχεδιασμού ιστοσελίδων θα δώσουν προτεραιότητα στην ταχύτητα και το σχεδιασμό των κινητών τηλεφώνων, τα ελκυστικά απλά σχέδια με ασύμμετρες διατάξεις, τα βίντεο φόντου και πολλά άλλα. Έχουμε και λέμε:
 
Ταχύτητα
Πόσο χρονικό διάστημα νομίζετε ότι χρειάζεστε για να κάνετε μια καλή εντύπωση σε έναν πιθανό πελάτη; Αν μιλάμε για την αλληλεπίδραση μαζί τους online, έχετε λιγότερα από τρία δευτερόλεπτα.
Οι άνθρωποι τείνουν να είναι πεινασμένοι και ανυπόμονοι. Σε μελέτες που έγιναν από το Akamai και το Gomez.com, το 50% των χρηστών όταν κάνουν κλικ σε έναν ιστότοπο, περιμένουν ότι αυτός θα πρέπει να φορτώσει σε τρία με πέντε δευτερόλεπτα και θα τον εγκαταλείψουν αν χρειαστούν περισσότερα δευτερόλεπτα για φόρτωση.
Ένα όμορφο web site, όσο όμορφο και αν είναι, αν χρειάζεται πολύ χρόνο για να εμφανίσει  τα δεδομένα του, είναι δεδομένο ότι θα χάσει τον επισκέπτη του και δυνητικό πελάτη. Μάλιστα, με το Google Speed Update που τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο του 2018, η Google έχει αρχίσει να δίνει προτεραιότητα στις ταξινομήσεις για ιστότοπους που φορτώνουν ταχύτερα από άλλους και είναι πιθανό ότι σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλες μηχανές αναζήτησης.
Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι ιστότοποι πρέπει να φορτώνονται γρηγορότερα, οπότε ο σχεδιασμός ιστοσελίδων πρέπει να δίνει προτεραιότητα στην ταχύτητα.
Οι μέρες των γιγάντιων φωτογραφιών, των μη συμπιεσμένων βίντεο και του «φουσκωμένου» Javascript έχουν τελειώσει. Ενώ οι μεγάλες εικόνες και βίντεο δεν έχουν φύγει από το σχεδιασμό ιστοσελίδων, το 2019 θα ενσωματωθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επιβραδύνουν τους χρόνους φόρτωσης.
 
Επίπεδη σχεδίαση (flat desifn)
Το 2017, οι σχεδιαστές και οι προγραμματιστές άρχισαν να δημιουργούν καθαρές και απλές ιστοσελίδες για καλύτερη απόδοση στα κινητά.  Έκτοτε, ο αριθμός των αναζητήσεων μέσω κινητών αυξάνεται συνεχώς και ο σχεδιασμός για κινητές συσκευές αποτελεί πλέον μια αναγκαιότητα και όχι μια επιλογή.
Τα καθαρά, μινιμαλιστικά σχέδια ή τα επίπεδα σχέδια χαρακτηρίζονται από γρήγορη φόρτωση και είναι επιθυμητά για δύο σημαντικούς λόγους.   Πρώτον, μπορούν να φορτώσουν γρήγορα τις ιστοσελίδες.  Δεύτερον, μπορούν να διατηρούν υψηλής αξίας SEO.
Το flat design βοηθά έναν ιστότοπο να εκπληρώσει πολλές από τις απαιτήσεις ταχύτητας που οι μηχανές αναζήτησης αρχίζουν να απαιτούν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η επίπεδη σχεδίαση έχει αρχίσει να γίνεται δημοφιλής και θα συνεχίσει να είναι και το 2019.
Επίπεδη σχεδίαση δεν σημαίνει ότι όλα μειώνονται σε δύο διαστάσεις - είναι όλα σχετικά με τον μινιμαλισμό και τη χρηστικότητα. Είναι μια αισθητική του σχεδιασμού που «ξεφορτώνεται» την ακαταστασία και επικεντρώνεται στα σημαντικά μέρη της ιστοσελίδας σας.
Χρησιμοποιώντας φωτεινά χρώματα, καθαρές άκρες και ανοιχτό χώρο, η επίπεδη σχεδίαση είναι μια αναζωογονητική επιλογή.
Παρά το γεγονός ότι είναι μινιμαλιστική, αυτό δεν σημαίνει ότι το επίπεδο σχέδιο είναι βαρετό. Αντίθετα, με τα φωτεινά χρώματα και την απεικόνιση με απλές εικόνες και sans-serif γραμματοσειρές, το άθροισμα των τμημάτων του επίπεδου σχεδίου έρχεται για να παρέχει μια εξαιρετική εμπειρία πλοήγησης.
 
Τα Κινητά πρώτα (Mobile First)

Η ταχύτητα δεν είναι μόνο η μόνη παράμετρος που χρησιμοποιεί η Google για την αξιολόγηση των ιστότοπων. Το 2015, οι αναζητήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων ξεπέρασαν συνολικά τις αναζητήσεις PC, καθιστώντας την αναζήτηση μέσω κινητού τηλεφώνου την υψηλότερη μορφή αναζήτησης παγκοσμίως. Σύμφωνα με αυτό, η Google άλλαξε τα  κριτήρια με τα οποία αξιολογούνται οι ιστότοποι δίνοντας προτεραιότητα στους ιστότοπους που είναι φιλικοί προς κινητά.
Για τον λόγο αυτό ο τρόπος με τον σχεδιάζονται οι ιστοτόποι άλλαξε ριζικά.
Αρχικά, ένας ιστότοπος σχεδιαζόταν μόνο για υπολογιστές και απλά μπορούσε να προστεθεί σχεδίαση φιλική προς τα κινητά τηλέφωνα. Τώρα, γίνεται ή θα πρέπει να γίνεται ακριβώς το αντίθετο: αρχίζει με το σχεδιασμό του ιστότοπου για τα κινητά πριν από τη δημιουργία μιας έκδοσης που θα λειτουργεί και για υπολογιστή.
 
Διακεκομμένη πλέγμα / ασύμμετρη διάταξη (Broken Grid/Asymmetrical Layouts)
Το σπασμένο πλέγμα και τα ασυμμετρικά σχέδια αφήνουν το σημάδι τους σε ολόκληρο τον κλάδο του σχεδιασμού ιστοσελίδων. Παρά την ώθηση από πολλούς σχεδιαστές ιστοσελίδων προς το επίπεδο, γρήγορο, μινιμαλιστικό σχεδιασμό, υπάρχει επίσης ένα μεγάλο μέρος των σχεδιαστών που υποστηρίζουν τη φρέσκια και εντυπωσιακή εμφάνιση των σπασμένων σχεδίων.
Όταν μιλάμε για σπασμένα πλέγματα ή ασύμμετρη διάταξη, αυτό αναφέρεται στο σύστημα πλέγματος που έχει χρησιμοποιηθεί για δεκαετίες σε όλα τα είδη διατάξεων, από ιστοσελίδες έως εφημερίδες και από εκτυπώσεις έως υπαίθριες διαφημίσεις.


 Ένα σύστημα πλέγματος βοηθά τον σχεδιαστή να διατηρεί την ευθυγράμμιση και τη συνέπεια όταν προσθέτει περιεχόμενο - εικόνες, τίτλους, call 4 action κτλ διατηρώντας την υποκείμενη διάταξη και την συμμετρία.
Η ασυμμετρία και τα σπασμένα πλέγματα κερδίζουν ολοένα και περισσότερη δημοτικότητα, πιθανώς λόγω του ότι οι ιστότοποι που το χρησιμοποιούν  ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους.  Η χρήση ασυνήθιστων τοποθετήσεων, η διαστρωμάτωση με διαφορετικά χρώματα και υφές, η επανάληψη των ακανόνιστων σχεδίων, η χρήση του λευκού χώρου και η δημιουργική χρήση της τυπογραφίας δημιουργούν μια αίσθηση βάθους που δεν απαντάται συχνά.
Αυτά τα σχέδια είναι εντυπωσιακά αλλά και χρήσιμα γιατί βοηθούν καθοδηγούν  τους χρήστες προς τα πιο σημαντικά μέρη του ιστότοπου  . Η δημιουργική χρήση της οπτικής ιεραρχίας κατευθύνει το μάτι πού να κοιτάξει.
 
Σχήματα
Ανάμεσα στον μινιμαλισμό του επίπεδου σχεδίου και του ελεγχόμενου χάους του σπασμένου πλέγματος βρίσκεται η τάση των γεωμετρικών σχημάτων. Αν νομίζετε ότι αυτό αναφέρεται σε απλά, ευκλείδεια γεωμετρικά σχήματα που μάθατε στο γυμνάσιο, όπως τρίγωνα, εξάγωνα και κύκλοι, τότε έχετε απόλυτο δίκιο.
Τα σχήματα μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ flat design και σπασμένου πλέγματος, λόγω του πόσο εύκολα μπορούν να ενσωματωθούν σε ένα σχέδιο. Απλά γεωμετρικά σχήματα με φωτεινά χρώματα μπορούν να δημιουργήσουν ενδιαφέρουσες άκρες και να φορτώσουν γρήγορα.

Η δημιουργική χρήση συγκεκριμένων σχημάτων ή συνδυασμών σχημάτων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διαμορφώσει τα συναισθήματα που θα θέλατε να αισθάνονται οι επισκέπτες του ιστότοπού σας.  Μπορούν να χρησιμοποιηθούν δραματικά ή με φειδώ - εξαρτάται απλώς από την αισθητική της επιχείρησης  σας.
Τα σχήματα μπορούν εύκολα να σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε οπτική ιεραρχία και να επιστήσετε την προσοχή σε τμήματα μιας σελίδας που θέλετε να παρατηρούν οι επισκέπτες σας. Αυτός είναι ο λόγος που θα συνεχίσουμε να βλέπουμε γεωμετρικά σχήματα στο web design το 2019.
 
Σχεδίαση μιας σελίδας (Single Page - One page site)
Η ταχύτητα και ο μινιμαλισμός είναι οι τάσεις που εμφανίζονται ξανά και ξανά όταν μιλάμε για το σχεδιασμό ιστοσελίδων το 2019, γεγονός που είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο η μονή σχεδίαση σελίδων, γνωστή και ως σχεδιασμός χωρίς σελίδες, έχει γίνει δημοφιλής.
Με τον όρο σχεδιασμός μιας σελίδας αναφερόμαστε σε ιστότοπους που έχουν μόνο μία σελίδα αντί για πολλές σελίδες ιεραρχημένες σε κατηγορίες και υποκατηγορίες περιεχομένων.
Για το SEO, αυτό φαίνεται να είναι ένα λάθος γιατί η μία σελίδα είναι πολύ πιο δύσκολο να ταξινομηθεί για συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά.  Όμως η ταχύτητα και το flat design, οι εύχρηστες, καθαρές και απλές ιστοσελίδες ευνοούνται από τις μηχανές αναζήτησης καθώς μπορούν εύκολα και γρήγορα να μεταφορτωθούν σε κινητές συσκευές.
Επιπλέον, αυτή η απλότητα είναι διπλά καλή για τον ιδιοκτήτη του site γιατί είναι πιο εύκολο να το διαχειριστεί αλλά και γιατί όπως παρατηρήθηκε, αυτοί οι ιστότοποι οδηγούν τους χρήστες τους προς ένα σημείο μετατροπής (φόρμα επικοινωνίας εγγραφή σε υπηρεσίες κτλ) χωρίς καθυστέρηση.
 
Βίντεο φόντο (video backgrounds)
Παρά τις μινιμαλιστικές, γρήγορες και επίπεδες τάσεις σχεδιασμού, τα video backgrounds εξακολουθούν να είναι απίστευτα δημοφιλή.
Προφανώς η ταχύτητα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας σε ένα site αλλά τα video background έχουν δείξει ότι αυξάνουν τις μετατροπές. Τα βίντεο είναι απλά πιο συναρπαστικά από το κείμενο ή τις εικόνες. Πιθανότατα θα έχετε δει αυτή την τάση να εμφανίζεται στις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Facebook τα τελευταία δύο χρόνια. Οι αναρτήσεις βίντεο έχουν προτεραιότητα έναντι άλλου είσους δημοσιεύσεων.
Όταν ένας χρήστης επισκέπτεται τον ιστότοπό σας και ένα βίντεο παίζει στο παρασκήνιο, είναι πιθανό να παραμείνει για να το παρακολουθήσει. Όσο περισσότερο μένει ο χρήστης στον ιστότοπο σας, τόσο πιο πιθανό είναι να πετύχετε τον στόχο για τον οποίο φτιάξατε τον ιστότοπο.
Τα βίντεο μεταφέρουν το μήνυμά σας γρήγορα, αποτελεσματικά και χωρίς πολλά λόγια. Το βίντεο το κάνει σε λίγα δευτερόλεπτα. Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για να περάσει το μήνυμα σας στους χρήστες σας σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Εφόσον το βίντεο σας είναι σύντομο, έχει σίγαση και είναι υψηλής ποιότητας – φτιαγμένο από επαγγελματίες και όχι ερασιτεχνικό – θα σας δώσει το συγκριτικό πλεονέκτημα που θέλετε απέναντι στον ανταγωνισμού.
 
Μικρο-κινήσεις (Micro-Animations)
Μια λεπτή αλλά αξιοσημείωτη τάση του 2018 στο σχεδιασμό ιστοσελίδων είναι τα Micro-Animations. Τα Micro-Animations είναι ένας ισχυρός τρόπος για να παρέχετε μια διαισθητική και ικανοποιητική εμπειρία στον χρήστη σας καθώς περιηγούνται στον ιστότοπό σας. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μικρών κινούμενων εικόνων που βοηθούν τον χρήστη να κατανοήσει τον ιστότοπο και να τον επικυρώσει όταν το ποντίκι ή κάνει κλικ σε ένα στοιχείο, όπως αλλαγή χρώματος ενός κουμπιού όταν ο κέρσορας μετακινείται πάνω του ή ένα μενού που επεκτείνεται όταν κάνετε κλικ στο burger menu.

Οι περισσότεροι χρήστες απολαμβάνουν αυτές τις μικροεπεξεργασίες. Αυτά τα κινούμενα σχέδια βοηθούν τον χρήστη να γνωρίζει ότι κάνουν τις σωστές ενέργειες καθώς προχωρούν μέσω του ιστότοπού σας. Πατήσατε το κουμπί υποβολής στη φόρμα; Αλλάζει το χρώμα όταν κάνετε κλικ σε αυτό. Πώς ανανεώνετε γρήγορα τη σελίδα; Η μετακίνηση προς τα κάτω δημιουργεί μια κίνηση έλξης για να σας ενημερώσουμε ότι ενεργοποιήσατε σωστά τη λειτουργία ανανέωσης.
Θυμηθείτε πως τα κινούμενα αντικείμενα όπως και τα βίντεο βοηθούν στη διατήρηση και την προσοχή των χρηστών; Αυτές οι κινήσεις, αν και είναι μικρά κινούμενα σχέδια, βοηθούν να τραβήξουν το μάτι του χρήστη και να δημιουργήσουν μια εμπλουτισμένη εμπειρία για αυτούς. Με τη σειρά του, η σωστή χρήση των Micro-Animations δημιουργεί οπτική ιεραρχία σε μια ιστοσελίδα, οδηγώντας τους επισκέπτες προς τα σημεία μετατροπής σας και στη συνέχεια επιβραβεύοντας τους.
Τα Micro-Animations είναι εδώ και θα παραμείνουν και το 2019 ως τάση στον σχεδιασμό ιστοσελίδων.
 
Chatbot / Machine Learning
Τα τελευταία χρόνια, η αλληλεπίδραση και η επικοινωνία με τα bots έχει γίνει όλο και πιο διαδεδομένη. Τα ρομπότ, ή τα chatbots, γίνονται ολοένα και πιο συνηθισμένα σε ιστότοπους (πιθανό να τα χρησιμοποιήσατε την τελευταία φορά που κάνατε κλήση προς τον παροχέα υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας).
Όταν άρχισαν να κυκλοφορούν για πρώτη φορά πριν από 20 χρόνια, αυτά τα bots ήταν δύσκολα στην χρήση τους  αλλά με την πάροδο των ετών η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η βοήθησε ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία τους.  Τα Chatbot μας ρωτάνε αν θέλουμε να επισημάνουμε τον εαυτό μας σε μια φωτογραφία, χρησιμοποιεί δεδομένα θέσης, μαθαίνει τις συνήθειες ανάγνωσής μας, έτσι ώστε να γνωρίζει ακριβώς ποιες διαφημίσεις, ή πληροφορίες θα μας δείξει.  Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το Facebook μας γνωρίζει τόσο καλά .

Τα chatbots και η εκμάθηση μηχανών θα συνεχίσουν να βελτιώνουν τις αλληλεπιδράσεις των χρηστών με τους ιστότοπους, ειδικά επειδή η λειτουργικότητα αυτόματης απάντησης που είναι εγγενής στα περισσότερα chatbots μπορεί να αλληλεπιδράσει με τους χρήστες σας και να παρέχει εξυπηρέτηση πελατών εκ των προτέρων.
Το 2019, αυτή η τεχνολογία θα συνεχίσει να τελειοποιείται και να ενσωματώνεται στις ιστοσελίδες. Φανταστείτε έναν ιστότοπο που ήδη γνωρίζει ακριβώς τι αναζητά ο πελάτης σας απλά αναλύοντας τις προηγούμενες αλληλεπιδράσεις με την εταιρεία σας. Η εξυπηρέτηση πελατών μέσω του διαδικτύου γίνεται όλο και πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική καθημερινά, χάρη σε αυτές τις νέες τεχνολογίες. Μην τις παραβλέπετε στο σχεδιασμό ιστοσελίδων σας.